Laika periodā no 07.05.2022. līdz 15.05.2022. Rūjienas vidusskolas seši skolēni Beāte Laura Graudiņa, Jete Lāce, Elīza Elizabete Rozīte, Elīna Zariņa, direktore Linda Čākure un skolotājas Inga Dreimane, Aira Burve, Ligita Gaile devās pēdējā Erasmus + projekta BEAM braucienā uz saulaino Grieķiju. Projektā piedalījās dalībnieki no Grieķijas, Itālijas, Rumānijas, Latvijas, Turcijas, Spānijas. Projekta galvenais mērķis bija veicināt skolēnu pašapziņas un emocionālās inteliģences veidošanos ar apzinātas prakses palīdzību.
Emocionālā inteliģence ir spēja atpazīt savas un apkārtējo cilvēku emocijas. Tā ir ikvienam nepieciešama prasme izprast savas emocijas un to izpausmes ķermenī, lai 1) izprastu sevi un citus cilvēkus, 2) ļautu apkārtējiem cilvēkiem mūs labāk saprast, 3) varētu vieglāk iedraudzēties, 4) spētu tikt galā spriedzes situācijās.
Izšķir 4 pamatemocijas: Prieks – izpaužas visā ķermenī kā siltuma sajūta,
Dusmas – aktivizē rokas, Bailes – paātrina sirds ritmu, Skumjas – rada saspringumu kakla un krūšu rajonā un dezaktivizē rokas un kājas.
Gatavojoties mobilitātei speciāli projekta aktivitātēm izveidojām emociju simbolu aplikāciju angļu valodā https://s.exg.lv/emotes. Plānojām atbilstošas nodarbību aktivitātes un sagatavojām darba lapas. Tās tika izmantotas projekta mobilitātes nodarbību laikā kopā ar citu valstu skolēniem. Organizējot mūsu aktivitāti, vispirms noskaidrojām dalībnieku aktuālās emocijas un to izpausmi ķermenī. Grupu darba formā notika diskusijas par dažādiem jautājumiem: “Kā izpaužas ķermeniski tava emocija? Kā tu jūties, kad tevi ir pārņēmusi šī emocija? Kā jūtas apkārtējie, kad tu tā uzvedies vai izrādi emocijas? Kā tu jūties, kad citi pauž atšķirīgas emocijas? Ko tu dari, lai kaut ko mainītu?” Kad emocijas bija apzinātas, tika analizētas stratēģijas, kā varētu transformēt negatīvās emocijas. Tika apkopoti dažādi paņēmieni, ko skolēni izmanto, piemēram, atpūta, mūzikas klausīšanās, sportošana, došanās pastaigā, silta vanna, filmas noskatīšanās, atgulšanās, elpošanas vingrinājumi, meditācija u.c.
Projekta šīs vizītes pirmajā kopīgajā pasākumā katra valsts prezentēja dziesmu vai deju. Mūsu delegācija bija tērpusies stilizētos Rūjienas novada krāsās veidotos tērpos, kas lieliski izcēlās uz kopējā fona. Publika bija ļoti atsaucīga un aktīvi iesaistījās mūsu priekšnesumā, kurā dziesmas “Seši mazi bundzinieki” teksts tika atveidots ar kustībām. Mūsu uzstāšanās simboliski parādīja neverbālo izpausmju lielo nozīmi komunikācijā, piemēram, mīmikai, ķermeņa pozai, žestiem u.c. Pasākuma noslēgumā visi projekta dalībnieki kopējā virtenē mācījās dejot grieķu nacionālo deju.
Nākošajā dienā bija kopīgas projekta dalībnieku nodarbības vietējā sadarbības partneru skolā. Vispirms mēs tikām iepazīstināti ar Grieķijas ģeogrāfiju, vēsturi un kultūru, bet pēc tam tika veikta aktivitāte par emociju atpazīšanu un regulāciju. Interesanti, ka skolotājas fona mūzikai nejauši bija izvēlējušās Raimonda Paula melodiju no kinofilmas “Ilgais ceļš kāpās”. Tikai no mums viņas uzzināja, ka skan populāra latviešu komponista mūzika. Esot patikusi melodija, tāpēc arī tāda izvēle.
Projekta organizatori bija parūpējušies, lai kopīgajās ēdienreizēs mēs varētu iepazīt daudzveidīgo grieķu kulināriju, no kuras līdz šim vispopulārākie bija grieķu salāti. Īsts pārsteigums tiem, kas to baudīja pirmo reizi, bija austrumu tirgus, kur varēja nopirkt svaigus augļus, nogaršot austrumu saldumus un sasmaržot garšvielu daudzveidību.
Grūti pateikt, kādi ir projekta brauciena lielākie ieguvumi. Tie varētu būt antīku vēstures pieminekļu un izcilu cilvēku monumentu, kā arī seno izrakumu apmeklējumi. Dažam tie varētu būt jauni draugi un neaizmirstami iespaidi no savstarpējiem kontaktiem. Kāds cits varētu teikt, ka brauciena laikā iepazinis savus klasesbiedrus no cita skatupunkta. Toties visi simboliski pieskārāmies Aristoteļa kreisās kājas īkšķim ar cerību kļūt gudrākiem.
Liels paldies visiem projekta dalībniekiem, organizatoriem, skolotājiem, skolēnu vecākiem, bet īpaša pateicība projekta vadītājai Ligitai Gailei.
Rūjienas vidusskolas skolotāja Aira Burve