30.09.2021. 6.klase mācību ekskursijā

 

30.septembrī Rūjienas vidusskolas 6.klases skolēni devās rudens mācību ekskursijā. Latvijā ir tik daudz brīnišķīgu, skaistu, aizraujošu vietu, kuras būtu vērts apmeklēt, ka atliek tikai izvēlēties, uz kurieni doties. Mūsu ekskursijas mērķis bija uzkāpt Zilākalnā, izbraukt ar sliežu velosipēdu un mācīties, kā dzīvot zaļāk, lai aiz sevis neatstātu atkritumu kalnus.

Pirmais apskates objekts bija Zilaiskalns. Uzkāpām kalnā, aizgājām uz Imanta kalniņu, kur ir jauna skatu platforma, ieelpojām spirgto rudens gaisu, vilcieniņā izstaigājām  kalna virsotni un traucāmies uz autobusu.

Skolēni par šo objektu saka: „Man patika, ka varēja skriet lejā pa lapaino kalnu (Gustavs M.)”, „Bija grūti uzkāpt kalnā, es biju piekusis (Mikus G.)”, „Bija forši pastaigāties pa Zilokalnu, svaigs gaiss, patīkama kompānija (Eduards S.)”, „Man Zilākalnā patika paskatīties uz dabu no paaugstinājuma (Anna Š.)”, „Zilākalnā bija jautri iet vagoniņā, līdz visi sāka skriet, bet arī skriet bija jautri (Estere),”, „Man bija garlaicīgi (Markuss S.)”, „Man no sākuma bija garlaicīgi, bet, kad sākām kāpt, palika arvien interesantāk un interesantāk (Ernests K.)”.

Nākamā ekskursijas pieturvieta bija sliežu velosipēds. Sliežu velosipēdi  jeb "ZRailbikesir pārvietošanās līdzeklis pa šaursliežu dzelzceļa atzaru no Zilākalna vecā depo  līdz kūdras purvam. Ar šo velosipēdu vienā braucienā varēja doties 5 skolēni. Kopējais brauciena garums bija  apmēram 4km, bet mēs ceļu saīsinājām, lai varētu izbraukt visi skolēni. Sākumā braukšana ir no kalna lejā, bet atpakaļceļā bija jāpārbauda sava fiziskā izturība. Kamēr citi brauca, pārējie izmēģināja virtuālās realitātes brilles. Skolēni par šo izklaidi saka: „Skatīties brillēs bija biedējoši, jo es lidoju pie mākoņiem un kritu lejā (Dans)”, „Bija interesanti braukt ar sliežu velo (Regnārs)”, „Sliežu velo bija liels ātrums un jautrība, kā arī fiziskas aktivitātes” (Eduards S.)”, „Man patika, ka mēs ļoti ātri nobraucām lejā no kalna, bet mums bija grūti tikt augšā. (Marta)”

Pēc brauciena sēdāmies autobusā un turpinājām ceļu uz Daibi, lai aktīvi piedalītos nodarbībā „Es un mani atkritumi”. Ar autobusu izbraukājām poligonu, redzējām milzīgus atkritumu kalnus, tad mācību centrā „Urda”, sadarbojoties grupās, šķirojām atkritumus, analizējām preces informāciju, mācījāmies ieprogrammēt robotu – biti, orientējāmies, izmantojot karti. Skolēni atzīst, ka „es iemācījos šķirot atkritumus (Elizabete)”, „bija ļoti pamācoši, patika (Olivers)”, „bija interesanti uzzināt, kas notiek ar atkritumiem, kad tos izgāž. Man ļoti patika, gribētu aizbraukt vēlreiz. (Dans)”

Ekskursija ir ļoti nepieciešama mācību organizācijas forma, tās laikā klasesbiedri iepazīst viens otru, katrs atklāj savas stiprās un vājās puses, uzzina daudz jauna un noderīga, mācās, neatrodoties skolā.

Paldies šoferim Dzintaram, pateicoties viņam noteiktajā laikā bijām noteiktajā vietā.

 Paldies Esteres mammai par aktīvu dalību ekskursijā.

 

Teksts un foto – klases audzinātājas Monta Brīnuma un Ilga Penka

 

 

 

 

 

 

 

09.09.2021. - 6.klase ekspedīcijā

Ekspedīcijas ir viena no tām lietām skolas dzīvē, ko var īstenot tikai tad, kad sevī atklāj tādas īpašības kā apņēmību, neatlaidību, radošumu, izziņas un piedzīvojumu kāri. 6. klases skolēniem piemīt šīs īpašības,  tāpēc 9. septembrī -  saulainā, siltā atvasaras dienā - devāmies ekspedīcijā, kas sastāvēja no pārgājiena un lāzerparka apmeklējuma.

            Ekspedīcijas mērķis bija veicināt fiziskās aktivitātes un savstarpējo saliedētību un iepazīt Latvijas dabu.

Ekpedīcijas sākumā skolēni sadalījās grupās, ievērojot saskaitīšanās principu “1., 2., 3., 4.” Pēc sadalīšanās komandās 6.klases skolēni izdomāja savu komandu nosaukumus: “Lidojošie zābaki”, “Spicie”, “Sliekas’, “Trakie ekspedīcinieki”. Kad komandas bija dabūjušas sev vārdu, skolēni saņēma uzdevumus, kas jāveic 6 km garajā pārgājienā pa Abula dabas takas kreiso krastu, un tie bija “Paņem acis rokā!”, “Mēles locīšana”, “Noķer mirkli!”, “Ūdens ceļojums no saujas saujā”. Veicot 1.uzdevumu, bija jābūt ļoti vērīgiem un jāierauga 12 fotoorientieri; uzdevums “Mēles locīšana” prasīja skolēnu iesaisti takā izvietoto tekstu skaļā izlasīšanā gan latviešu, gan angļu valodā, uzdevums “Noķer mirkli!” ļāva skolēniem attīstīt savu radošumu un izdomāt, kā uzņemt foto, kas atbilst nosaukumam – sadarbība, augstāk par zemi, prieks, draudzība, izpalīdzība. Pēdējais uzdevums “Ūdens ceļojums no saujas saujā” tika veikts vietā, kur Abuls ietek Gaujā. Skolēni ūdeni nodeva no saujas saujā, un tā tas aizceļoja līdz maisiņam, kas vēlāk saglabāts un sasaldēts, lai to izmantotu ūdens kvalitātes analīzēm dabaszinību stundās. Pārgājienā laikā, vērojot savus skolēnus, redzējām, cik atbrīvoti viņi bija – skrēja pa taku, kāpa kokos, līda zem koku saknēm, šūpojās uz tiltiņa, meklēja sēnes, viņi bija kustīgi, skaļi un priecīgi. Viņi pat nenojauta, ka ir piedalījušies 2.5 h ilgā treniņā svaigā gaisā. 

Kad pārgājiena uzdevumi bija galā, devāmies uz autobusu, lai brauktu uz Lāzerparku.  Kāpēc ekspedīcijai izvēlējāmies Lāzerparku? Pavisam vienkārši – attālinātais mācību process ir ietekmējis klasesbiedru sadarbības prasmes un ieraksts uzņēmuma "SHOOTER" lāzerparks mājaslapā mūs uzrunāja. Mēs noskaidrojām, ka Lāzerparkā tiek spēlēta moderna jauno tehnoloģiju spēle - lāzertags, (angliski - lasertag), ka tā  ir komandas spēle un lielisks veids aktīvai atpūtai dabā, ka tā nav traumatiska un to neietekmē laika apstākļi. Spēlējot Lāzertagu, skolēni iepazina tehnoloģijas, pilnveidoja sadarbību un stratēģisko domāšanu, jo spēlē tika imitētas kaujas. Katrs skolēns lāzertaga laukumā pavadīja 60 min. Kāds emociju izvirdums bija pēc katras izspēlētās spēles, to juta visi, kas piedalījās ekspedīcijā.

            Martas mamma 6.klases skolēniem bija sagādājusi pārsteigumu – divus lielus kliņģerus, kas ar gardu muti tika apēsti starplaikos starp spēlēm.

Kā skolēni vērtē ekspedīciju?

“Man patika ekspedīcija. Lazertagā bija jautri.” (Edgars)

“Man patika staigāt, smelt ūdeni. Lāzertagā patika skriet, šaudīties, slēpties. Man patika, ka mana mamma arī bija tur.” (Estere)

“Man patika pārgājiens, jo varēju izbaudīt dabu, pavadīt vairāk laika ar draugiem. Lāzertagā īsti nesapratu, kas jādara. Pēc pārgājiena sāpēja kājas.” (Ksenija)

“Man patika meklēt fotoorientierus. Man patika izskrieties. Kliņģeris bija gards.” (Paula Denīze)

“Man patika pārgājiena uzdevumi un skaistie skati, bet nepatika, ka tik maz bija jāiet. Lāzertagā man patika skriet un šaut.” (Ance)

“Pārgājiens bija interesants. Ļoti interesanti uzdevumi. Man ļoti patika ūdens uzdevums. Lāzertagā biju 2.reizi, patika strādāt komandās. Bija ļoti, ļoti interesanti.” (Zane)

“Man patika pārgājiens, jo bija jāiet pa kalniem. Lāzertagā patika šaudīties, noteikti gribētu vēl.” (Sintija)

“Man patika meklēt fotoorientierus. Mn patika vinnēt lāzertagā.”(Rihards M.)

“Visforšākā un jautrākā daļa bija tad, kad mums bija no plaukstas plaukstā jāpadod ūdens līdz maisiņam. Man ļoti patika lāzertags – es tajā biju viena no labākajām. ” (Marta)

“Man patika svaigais gaiss un pārgājiena uzdevumi. Man patika lāzertaga uzdevumi, tikai nepatika, ka šāva caur sienu. Man patika sadarboties ar draugiem.” (Kristofers)

“”Bija interesanti pildīt pārgājiena uzdevumus, lāzertagā patika parastā spēle, nepatika karogu spēle. Bija lieliski, ka iemācīja tēmēt.” (Patrīcija)

“Pārgājiens un lāzertags bija foršs un interesants, un aizraujošs.” (Roberts Z.  un Kārlis)

“Pārgājiens bija ļoti interesants. Mūsu grupa bija ļoti jautra. Mēs visu laiku jokojāmies. Lāzertagā bija jāizdomā plāns, lai uzvarētu. Man lāzertags likās ļoti jautrs, jo visi skrēja un smējās. Man ļoti patika lāzertags.” (Dans)

“Bija patīkami staigāt pa mežu. Man ļoti patika lāzetags.” (Olivers)

“Man nepatika, ka lāzertagā krāpās.” (Rainers)

“Man patika pārgājiens, jo varēja skriet un pētīt dabu. Lāzertagā nepatika, ka man šāva caur sienām.” (Aleksis)

“Pārgājiens bija interesants, bija jautri līst saknēs. Lāzertagā visvairāk man patika šaudīties un slēpties aiz sienām.” (Raivo)

“Pārgājiens bija interesants. Man patika, ka es biju kapteinis. Man patika sadarboties. Lāzertagā man patika, kā tika sadalītas komandas, bet nepatika, ka varēja šaut caur sienām. Lāzertags bija foršs.” (Regnārs)

“Interesants pārgājiens pa meža takām. Forša kompānija un kārtīgs sports. Lāzertags bija forša spēle – visi domājām taktiski, lai uzvarētu.” (Gustavs S.)

“Pārgājienā bija ilgi jāiet, bija forši, varēja atpūsties un paēst. Lāzertagā mūsu komanda vinnēja 3 reizes.” (Roberts B.)

“Man patika skriet pa kalniem lejā. Man patika Abula upes straume. Man patika spēlēt lāzertagu.” (Kristians)

“Man patika kāpt kokos. Lāzertagā man patika šaut ar ieroci, skriet un domāt.” (Gustavs M.)

“Man patika pārgājiens, jo nebija jāiet pa šoseju vai ceļa malu. Man nepatika, ka puse no komandas, kurā biju es, aizklīda prom. Lāzerparkā man patika gan šaudīties, gan atpūsties. Nākamajā ekskursijā es noteikti gribētu lāzerparku.” (Elizabete)

“Man patika pārgājiens, tikai kājas sāpēja no kalniem. Es vēl gribētu šādu pārgājienu. Lāzertags bija interesants, bet daudzi krāpās. Es gribētu vēl lāzertagu, tikai 5:5.” (Rihards L.)

“Mēs gājām gar Abulu. Man bija mizas vairogs, ko vēlāk aizmetu. Lāzertaga beigās iemācījos šaut.” (Elans)

“Man garšoja kliņģeri. Man patika, cik daudziem es trāpīju lāzertagā.” (Amanda)

“Man patika ekspedīcija, jo mēs bijām kopā ar klasi. Vēl man patika ar rokām padot ūdeni. Interesanti bija nofotografēties ar grupu. Lāzertagā bija interesanti sadarboties. Man nepatika, ka bija daudz jāskrien. Ekspedīcijā varējām izbaudīt jauko laiku.” (Kate)

Paldies Martas un Esteres mammai par atbalstu veiksmīgai ekspedīcijas norisei. Paldies šoferim Dzintaram. Paldies skolai un novada pašvaldībai par finansiālu atbalstu.

 

Teksts un foto: 6.kl. audzinātājas Ilga Penka un Monta Brīnuma

 

 

 

Šodien, 11.martā, Rūjienas vidusskolas 12.klases skolniecei Dārtai Dinijai Deičmanei Rūjienas novada priekšsēdētājs Guntis Gladkins un Rūjienas vidusskolas direktore Linda Čākure pasniedza Valmieras ROTARI kluba dāvāto stipendiju. 

Dārta Dinija Deičmane Rūjienas vidusskolā mācās no pirmās klases. Viņas sekmes vienmēr ir bijušas teicamas. Vidējais vērtējums visos mācību priekšmetos ir 9,08 balles. Dārtai Dinijai visvairāk padodas eksaktie mācību priekšmeti -  ķīmija un bioloģija. Dārta Dinija ir ļoti apzinīga un mērķtiecīga skolniece, viņa regulāri pārbauda savas prasmes un piedalās šo mācību priekšmetu olimpiādēs. 

Dārta Dinija sarunā atklāj: “ Pēc Rūjienas vidusskolas beigšanas vēlos studēt farmāciju Rīgas Stradiņa universitātē, taču viss vēl var mainīties, bet noteikti zinu, ka savu nākotni saistīšu ar medicīnu, jo vēlos palīdzēt cilvēkiem uzlabot savu ikdienu. Man tas sagādā gandarījumu.”

Audzinātāja Māra Guna Dreimane Dārtu Diniju raksturo, kā zinātkāru, nosvērtu, gudru,  ļoti atbildīgu skolnieci, kurai viena no interesēm skolas gados ir atklājusies mūzika: “Viņa dzied skolas meiteņu korī un vienu reizi ar kori ir sanācis piedalīties Latvijas Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētkos.”  Nākotnē Dārta Dinija apsver domu dziedāt kādā no augstskolu koriem. Viņa ne tikai dzied, bet arī māk spēlēt klavieres, jo deviņu gadu garumā izmantojusi iespēju Rūjienas vidusskolā mūzikas novirzienā apgūt klavierspēli. Klases audzinātāja saka: “Ir jūtams, ka mūzika viņai palīdz atbrīvot prātu un vienkārši uzlabo dienu.”

Kā vēl vienu Dārtas Dinijas hobiju var minēt zīmēšanu - zīmē visu, kas vien ienāk prātā. Dārta Dinija ir absolvējusi Rūjienas mākslas skolu. Pateicoties šai skolai, viņa ir iemācījusies ne tikai radīt mākslu, bet arī apmeklēt izstādes un baudīt, analizēt citu radītos darbus. 

Dārta Dinija ir izmantojusi Rūjienas vidusskolas piedāvāto iespēju un ieguvusi B kategorijas autovadītāja apliecību.

2019./2020. mācību gadā Dārta Dinija piedalījās konkursā „Gudrs, vēl gudrāks.”

Klases biedri Dārtu Diniju raksturo, kā draudzīgu, izpalīdzīgu, nosvērtu, gudru, apņēmīgu un allaž pozitīvi noskaņotu. Dārta Dinija katrai lietai prot saskatīt gaišo pusi. Brīžos, kad viņa neizprot kādu uzdevumu, viņa pati atradīs veidu, kā to atrisināt.  Dārta Dinija prot izteikt un aizstāvēt savu viedokli. Viņai piemīt iekšēja inteliģence un tolerance. Dārtu Diniju raksturo teicamas laika plānošanas prasmes, jo viņai pietiek laika gan mācībām, gan vaļaspriekiem.

Klases audzinātāja savā runā pauž cieņpilnu attieksmi pret Dārtu Diniju: “Skolnieci raksturo patriotiska attieksme pret savu valsti, novadu un skolu. Varu būt lepna, ka esmu varējusi būt kopā ar Dārtu Diniju savā audzināmajā klasē.”

Esam lepni par katru Rūjienas vidusskolas skolēnu. Zināšanu ieguves ceļš ir skaists, jo katrā lappusē, teikumā, pētījumā atklājas kas jauns un iepriekš neizzināts. Pārņem lepnums – būt kopā ar skolēniem, kuri katru dienu vēlas pieredzēt ko jaunu un zināšanu apguves procesu bauda kopā ar zinošiem, izdomas bagātiem un sirds gudriem pedagogiem. Paldies pedagogiem, vecākiem, kuru atbalsts un motivācija ir ļāvusi Dārtai Dinijai sasniegt savus mērķus.

 

Veiksmi tālākajā dzīves ceļā vēlot,

Direktores vietniece audzināšanas darbā

Aiga Siliņa

Novērtējot ūdens nozīmību, 2021.gada 22. – 26.martā Rūjienas vidusskolas skolēni piedalījās Baltijas jūras projekta Ūdens nedēļā, kuras mērķis ir veicināt iedzīvotāju izpratni par dzeramā ūdens nozīmi un ūdens nozīmi dabā.

Šī gada tēma “Novērtē ūdeni!” aicina mums padomāt – cik svarīgs ir ūdens mūsu mājās, vietējā apkārtnē, dzīvajiem organismiem, labklājībai un kultūrai. 

Ūdens cilvēku dzīvē ir neiedomājama sastāvdaļa. Bez ūdens nav iedomājama dzīvība. Jau izsenis latviešu senči par godu ūdenim ir sacerējuši tautasdziesmas un lepojušies ar ūdens brīnumaino spēku – audzēt, tīrīt un atbrīvot dvēseli no negatīvām emocijām: 

Tīšām sēdu upmalē,

Upes dziesmu klausījos:

Ūdens sauca, akmens vilka,

Kraujmalītis vizināja.

Ūdens nedēļas ietvaros Rūjienas vidusskolas mācību saturā, integrējot ūdens nozīmības tēmu cilvēku dzīvē, tika veiktas dažādas aktivitātes.

1. – 4. klašu skolēni ar savām audzinātājām un pedagogu palīgiem vēroja ūdens agregātstāvokļus dabā. Skolēni ar lielu prieku meklēja un atklāja, ka ūdens mēdz būt gan gāzveida (migla, tvaiki), šķidrā (peļķes, dzeramais ūdens, upes), gan cietā (ledus) stāvoklī. Skolēni ar interesi gāja dabā, veica eksperimentus dabaszinībās un mūzikā, saklausot ūdens skaņas apkārtnē. Viens no aizraujošākajiem uzdevumiem 1.b klases skolēniem bija muzicēšana ar ūdens glāzēm. Skolēni relaksējās un aktīvi, caur piedzīvojumiem apguva ūdens izpēti, kas noteikti vēl ilgi paliks atmiņās. Savukārt, 2.a klases audzinātāja apkopoja un iesēja skolēnu iesūtītos ūdens foto uzņēmumus grāmatiņā, kur katram no skolēniem tika atvēlēta sava lapaspuse, kurā ierakstīt ticējumu un atklātu savu skatījumu par ūdens nozīmību. 3.b klase aktīvi iesaistījās ūdens vērojumos gan laika apstākļu ietvaros, gan saskatot ūdeni dažādās apkārtnes vietās. Liels bija prieks, ka skolēnu uzņemtajās fotogrāfijās redzami smaidi un mirdzošas acis, kas liecina, ka aktīvie dabas pētnieki ir nodevušies patiesiem ūdens atklājumiem.

 

Valodu skolotāji aicināja skolēnus atrast idiomas un frazeoloģismus par ūdeni dzimtajā valodā, angļu, krievu un vācu valodā. Frazeoloģismos ļoti iedziļinājās 5.klases skolēni. Spilgtākās idiomas un frazeoloģismi bija:

  • jūtos kā zivs ūdenī (brīdis, kad cilvēks jūtas ļoti labi konkrētā dzīves posmā, situācijā);
  • esmu kā izmesta no laivas (nonākot nestandarta situācijā);
  • nu gan lej ūdeni (runā neskaidri, neatbilstoši tematam);
  • kā ar aukstu ūdeni apliet - turn out for the cold;
  • līdzīgi kā divi ūdens pilieni - as like as two peas;
  • ne uguns, ne ūdens tos nevar šķirt - thick as thieves;
  • turēties virs ūdens - keep one's head above water;
  • ūdeni sietā nest - draw water in a sieve. 

Savukārt, ķīmijā, dabaszinībās un fizikā skolēni tika aicināti veikt dažādus eksperimentus ar ūdeni un praktiski apgūt ūdens īpašības. 

Skolas pedagogi, iesaistoties Ūdens nedēļai veltītajās aktivitātēs iesaistījās tiešsaistes vebinārā “Ūdeņu dinamika vidē”. 

Filologs T.Fullers ir teicis: “Pirms nav izžuvusi aka, mēs neapzināsimies ūdens vērtību.” Aicinu ikvienu padomāt par šiem vārdiem. Jau laikus aktualizējot mācību stundās ūdens nozīmību un vērtību skolēniem, ir cerība, ka jaunā paaudze aizdomāsies un spēs pievērst arī pieaugušā uzmanību ūdens saudzēšanā. 

Ūdens ir dabas dzīvības sula, kas plūst un palīdz mums dzīvot veseliem. Ūdens ir visas dabas skaistums. Ūdens ir dzīvs, tas tek vai to satrauc vējš, tas kustas un piešķir dzīvību visam, kas apkārt. Novērtēsim ūdens nozīmību pirms aka izžuvusi!

 Direktores vietniece audzināšanas darbā

Aiga Siliņa

“Sniegi kūstot ūdens elpu dvašo,

Zilgmē ienirst meža zosu bars.

Priežu galos un pār jūru plašo

Saules zeltu sijā pavasars. (..)”

(V. Belševica)

Pavasaris daudziem no mums sazīmē ikdienas krāsas daudz spilgtākas un padara dienas gaišākas, emocionāliem notikumiem bagātīgākas. Gluži kā bērzu sula pavasarī savu tecējumu koka dzīlēs uzsāk arvien sparīgāk, arī cilvēka ikdienas dzīvei ir nepieciešams dzīvesprieks. Pavasarī ikviens sevī ir izjutis pārmaiņas, atmodu un pārliecību par savas dzīves mērķiem, kuru rada dabas mošanās. Šajā plaukstošajā atmodas laikā daba aicina iet, raudzīties, pētīt, izsmaržot un rast mieru sevī. 

Sagaidot 2021.gada 1.martu, Rūjienas vidusskolas skolēni, vecāki, skolotāji, skolas darbinieki izmantoja iespēju dienu pavadīt svaigā gaisā, aktīvi darbojoties un piedzīvojot ko jaunu un nebijušu. Pats svarīgākais - baudot dienu bez datora. Atzinīgi 1.marta ekspedīciju dienu vērtē arī skolēni: 

  • Sveicu visus pirmajā marta dienā. Mums ar mammu bija neliela ekspedīciju pastaiga pa Rūjienu! Man ļoti patika šī diena, daudz svaiga gaisa un smieklu! (Kristofers Jānis Lucis)
  • “Labdien! Šo dienu es pavadīju svaigā gaisā piejūras pārgājienā kurā nogāju 8 km - no Mangaļsalas mola līdz Vecāķu pludmalei.” (Sanija Krauja)
  • “Pētīju kukaiņus. Devos pastaigā ar ģimeni, un meklējam ķērpjus. Jauka diena!” (Marija Lielmeža)
  • “Sveiciens Manai skolai no Roja Kolbuna 7.a klases skolnieka. Pretī pavasarim devos noķert pavasari un pēdējo ledu Burtnieku ezerā. Tas bija forši!”

Priecājamies, ka dalījāties ar saviem atklājumiem un piedzīvotajiem dabas skatiem un pārsteigumiem arī ar mums.  Vērojot ekspedīcijas attēlus, uz brīdi varam justies viens otram daudz tuvāki, jo daba mūs vieno. 

Lai aktīvs un dzīvespriecīgs jums pavasara laiks!

direktores vietniece audzināšanas darbā

Aiga Siliņa