Skolas auglis 2012

20. janvārī notika programmā “Skolas auglis” iesaistīto 1.-9. klašu skolēnu erudīcijas un veiklības konkurss “Domā, ēd, darbojies veselīgi!”. Konkursa mērķi-papildināt skolēnu zināšanas par augļu un dārzeņu labvēlīgo ietekmi uz cilvēka veselību un popularizēt aktīvu dzīvesveidu jauniešu vidū. Konkursu organizēja klases audzinātāju metodiskā komisija sadarbībā ar priekšmetu skolotājiem, un tajā piedalījās 328 skolēni.

20.janvārī  Rūjienas vidusskolā 5. - 9. klašu skolēniem par godu “Skolas auglim” tika rīkotas dažādas sacensības starp klasēm, kas bija saistības ar augļiem un dārzeņiem. Sacensības noritēja pēc “staciju principa”. Katra klase saņēma norādījumus un devās ceļā.

Folkloras konkursā bija jāapdzied, jāapcer , jādomā mīklas un ticējumi par augļiem un dārzeņiem, taču pārbaudījuma laikā nācās sastapies ar grūtībām, jo nemaz tik daudz to dziesmu, ticējumu, mīklu un pasaku par dārzeņiem un augļiem mēs nezinājām, taču veiksmīgi tikām galā ,paši visu sacerot.

Mūsu sarakstā otrā bija jautrības stafete, kas patiešām bija jautra un aizraujoša.  Stafete sākās ar to, ka vienam dalībniekam bija jānomizo kartupelis ar patiešām ‘’asu’' nazi un jānodod nākošajam, kas uz galvas to pārnesa pāri zālei un atpakaļ. Tad nākamais dalībnieks stādīja ābolus uz konusiem un pēc tam tos arī novāca ,nododot stafeti nākamajiem diviem dalībniekiem, kas ,starp pierēm turot ābolu, aizgāja līdz zāles galam un atpakaļ. Tad savu daļu no stafetes veica dalībnieks, kas ,neizmantojot rokas, bet tikai zodu, pārnesa greipfrūtus no galda uz trauku. Pēc sacensībām mūsu klases audzinātāja Līga Stupele mums izspieda garšīgu sulu no greipfrūtiem.

Sacensības interesantākas padarīja arī uzdevumu dažādība. Tika izmantoti datori mīklu minēšanā, un īsā laika sprīdī nemaz nebija tik viegli ātri sniegt pareizo atbildi. Tekstu mīklu pārbaudījumā, tekstā bija jāatrod paslēpušies dārzeņu un augļu nosaukumi.

Nācās gan izmantot acumēru, gan noteikt tilpumu, apkārtmēru, svaru un skaitu. Kā  skolotāja Guna Liekne smejoties teica, ka bērniem ir daudz radošu un labu ideju, kā to visu izmērīt un noteikt.

Kapteiņu konkursā komandu kapteiņiem ar aizsietām acīm bija jāēd dārzeņu salāti un jānosaka sastāvdaļas. Es biju savas komandas kapteine un varu atklāt, ka ar aizsietām acīm nemaz nevarēja pateikt, ko ēd, jo dārzeņu šajos salātos bija ļoti daudz un etiķis traucēja sagaršot sastāvdaļas.

Loģikas uzdevumu vadīja skolotāja Māra Guna Dreimane. Šim uzdevumam patiešām bija vajadzīga loģika, jo bija jāsaprot, kas tajā ir prasīts. Bet beigu beigās uzdevums padevās lieliski.

Skolotājas Laimas Brīnumas vadītajā konkursā ‘’’Atpazīsti’, bija jālasa teksts un jāatpazīst, kādi dārzeņi aiz tā slēpjas. Teksts bija diezgan āķīgs.

Mākslinieku darbnīcā, kuru vadīja skolotāja Guna Kūla, bija jāizgriež dažādi dārzeņi un augļi no papīra un jāveido mākslas darbs. Pēc tam darbiņi nonāca izstādē.

Manuprāt, šis pasākums bija izdevies. Domāju, ka arī pārējiem tas patika, ne tikai tāpēc, ka nebija jāiet uz pirmajām 4 stundām, bet tāpēc, ka tika jautri pavadīts laiks kopā ar klasesbiedriem un uzzināts daudz jauna par dārzeņiem un augļiem.

 

Amanda Anna Bērziņa, 9.a klases skolniece

 

GALERIJA

Kopš 2011.gada 1.novembra katrs Rūjienas vidusskolas 1. – 4.klases skolēns trīs dienas mācību nedēļā saņem garšīgu un smaržīgu latvisko, veselīgo, ogļhidrātiem un šķiedrvielām bagāto ābolu vai koši oranžo, karotīna un kalcija bagāto, enerģētisko burkānu. Tas nozīmē, ka esam iesaistījušies atbalsta programmā „Skolas auglis”. Vienlaicīgi uzsācies izglītojošo pasākumu cikls – klases stundās un mācību priekšmetu stundās tiek iekļautas tēmas par augļu un dārzeņu lomu augoša bērna organismā.

20.janvāra dienas vidū 1. – 4.klašu skolēni uzsāka erudīcijas un veiklības maratonu „Domā, ēd, darbojies veselīgi!”. Astoņu klašu komandas bija sagatavojušās ļoti nopietni. Maratona gaitā komandām bija iespēja mainīt dalībnieku sastāvu, lai katram skolēnam būtu iespēja darboties kādā no astoņām stacijām.

Savu izdomu skolēni apliecināja „Mākslinieku darbnīcā” pie skolotājas Ineses, zīmējot dažādus augļus, ogas, dārzeņus, tā veidojot zīmējumu paklāju. Savukārt skolēni, kuriem vairāk interesēja prāta spēles, tika aicināti darboties „Valodas un radošuma stacijā”, kuru organizēja skolotāja Pārsla. „Folkloras stacijā” pie skolotājas Maritas varēja noskaidrot, cik labi pārzini latviešu tautasdziesmas, sakāmvārdus, parunas un mīklas. Klases komandas gods dalībniekiem bija jāaizstāv arī sacenšoties individuālajā uzdevumā. Skolotāja Ligija pārbaudīja katras klases komandas kapteiņa zināšanas „Kapteiņu konkursā”. Atpazīt ikdienā apkārt dzirdētās skaņas un trokšņus „Mūzikas stacijā” aicināja skolotāja Elita. Pēc labi paveikta darbiņa arī kopīga rotaļa. „Radošā virtuve” šķiet bija viena no interesantākajām, jo vajadzēja atpazīt dažādus dārzeņus, tos garšojot. Pēc komandas veikumu pie degustācijas tika arī pārējie klases biedri. Jauki, ka skolotāja Sarmīte maratona noslēgumā komandām piedāvāja neatminēto dārzeņu paraugus ar pareizajām atbildēm. Stacijā „Pazīsti augli vai dārzeni!” noderēja zināšanas par augļiem, ogām un dārzeņiem. Redzot attēlu, to vajadzēja nosaukt un arī norādīt, vai tas ir auglis, oga vai dārzenis. „Jautrības stafetēs” sporta zālē pie skolotājas Māras tiešām valdīja jautrība. Sacenšoties pirkstu veiklībā, vajadzēja ātrāk finišēt ar augļu mašīnu. Īsts azarts un arī sacensības gars bija vērojams stafetē, kur ,distancē skrienot, pa ceļam ar pletni vajadzēja pieskarties uz grīdas “ sēdošajām mušām” - piestiprinātām zīmītēm.

Paldies visām klašu komandām, kas piedalījās šajā maratonā un nostiprināja, paplašināja savas zināšanas par veselīgu dzīvesveidu. Pateicība skolotājiem, radoši darbojoties stacijās, kā arī mācot un sagatavojot skolēnus erudīcijas un veiklības maratonam. Jauki, ka šī pasākuma organizēšanā iesaistījās arī vecāki. Šoreiz īpašs paldies skolas domes vecāku frakcijas pārstāvei Līgai Čākurei par veiksmīgo sadarbību, sagatavojot “ Radošās virtuves” staciju.

Dažu skolēnu pārdomas pēc pasākuma:

  • Man ļoti patika jautrās stafetes, jo tur bija jaunas lietas.
  • Patika radošajā virtuvē garšot ēdienus, jo tur bija ēdieni, kurus es nezinu.
  • Šodienas pasākums bija foršs. Man visvairāk patika mākslinieku darbnīca, jo tur bija jāzīmē uz tapetēm.
  • Man patika visas stacijas, bet vislabāk man patika mūzikas stacija, kur bija jāatmin visas tās lietas no skaņām.
  • Man ļoti patika zīmēšanas stacija.
  • Es gribētu vairāk šādu dienu!
  • Man vislabāk patika “ Pazīsti augli vai dārzeni!”, jo tur bija interesanti izdomāt augļu vai dārzeņu, ogu nosaukumus. Vēl man patika folkloras pietura. Tajā bija interesanti salikt izjaukto tautasdziesmu.
  • Augļu un dārzeņu maratons man patika. Bija jautras stafetes un āķīgi uzdevumi.
  • Man patika, varētu teikt, viss, izņemot kapteiņu uzdevumu, jo mēs esam 3.vietā un es biju kapteinis.
  • Man patika viss. Visvairāk gan man patika “ Muzikālā pietura”.
  • Patika “ Jautrās stafetes”, jo tur bija jautri vilkt vagoniņus.
  • Man patika kapteiņu stacija, jo tur bija interesanti jautājumi.
  • Es jutos ļoti labi, jo bija daudz punktu. Žēl, ka zaudējām dažus punktus.
  • Man patika zīmēt savu augli, nogaršot augļus un dārzeņus.

Skolotāja Silva Liepiņa

 

GALERIJA

Latvijas Augļkopju asociācija izsludināja konkursu skolēniem „Augļi un ogas – visu dienu!”. 1. līdz 12. klases audzēkņi tika aicināti izveidot savu ikdienas ēdienkarti brokastīm, pusdienām un vakariņām, kurā ir iekļauti arī svaigi augļi un ogas.

Konkurss finansēts ar Eiropas Savienības un Latvijas Republikas Zemkopības ministrijas atbalstu.  Konkurss tika organizēts sadarbībā ar jauniešu žurnālu „Spicā”.

Konkursa mērķis bija veicināt svaigu augļu un ogu lietošanu skolēnu ikdienas uzturā. Uzdevumi - rosināt skolēnus izzināt veselīga uztura pamatprincipus un augļu lomu ikdienas ēdienkartē, pievērst uzmanību savas ģimenes un skolas ēšanas ieradumu izvērtēšanai un mudināt skolēnus atteikties no neveselīgas pārtikas lietošanas un pievērsties dabisku, veselīgu produktu, to skaitā augļu un ogu lietošanai uzturā.

Mēs klasē kopīgi izlēmām, ka šajā konkursā piedalīsimies. Konkursa darbus varēja gatavot individuāli vai grupās.  Mēs   sadalījāmies  četrās grupās, un katra grupa veidoja savas izvēlētās ēdienreizes  ēdienkarti.

Ēdienkartes pamatā bija jābūt  veselīgam, sabalansētam uzturam, kur katrā ēdienreizē bija jāiekļauj augļi un ogas ikdienā nepieciešamā daudzumā. Svarīga konkursa darba sastāvdaļa bija arī receptes radošais noformējums un pamatojums ēdienu sastāvdaļām.

Konkursa žūrijas komisijas  sastāvā bija  pārstāvji no projekta īstenotājiem, Latvijas Augļkopju asociācijas un žurnāla „Spicā”, kā arī uztura speciālists, pavārs un mākslinieks. Žūrijas komisija noteica trīs labākos konkursa darbus katrā no divām kategorijām – individuālais darbs un grupas darbs. Radošos darbus vērtēja pēc šādiem kritērijiem: atbilstība konkursa formālajiem kritērijiem (autors ir Latvijas skolēns, iesūtīšanas kārtība un termiņš, darba atbilstība tehniskajiem parametriem un šī nolikuma noteikumiem), darbu mākslinieciskā kvalitāte un saturs, domu un radošās idejas oriģinalitāte,  tehniskā kvalitāte (izpildījums, rūpīgums u.tml.) un atbilstība konkursa mērķim un tematam.

Liels bija mūsu pārsteigums un prieks, kad skolotāja mums  nolasīja  konkursa organizatores Ineses Tauriņas vēstuli:

”Rakstu Rūjienas vidusskolas 6.a klases skolēniem, kuri piedalījās konkursā „Augļu un ogas – visu dienu, katru dienu!”. Paldies par iesūtīto darbu! Ar prieku paziņoju, ka Jūsu darbs ir atzīts kā viens no labākajiem darbiem konkursā. Kā balvu par lielisko darbu, aicinām Jūs piedalīties „Gardēžu dienas” pasākumā sestdien, 17.decembrī no plkst. 12.00-15.00. Norises vieta – Rīga, „Viesistaba Kazarmās”, Torņa ielā 4, Jēkaba Kazarmās, ieeja II-B, otrajā stāvā. Plānots, ka pasākumā piedalīsies arī pavāri Mārtiņš Sirmais, Normunds Šaiters un Uldis Brūders, ar kuriem kopā visi labāko darbu autori varēs asināt prātu un gatavot ko garšīgu no augļiem un ogām.”

Noslēguma pasākums ,, Gardēžu diena’’ bija izdomāts interesants. Sākumā mūs viesmīlīgi sagaidīja un  iepazīstināja  ar restorānu ,,Viesistaba Kazarmās’’. Tā kā bijām mērojuši tālu ceļu, pavārs Normunds Šaiters un Uldis Brūders bija sagatavojuši ļoti garšīgas pusdienas. Pavārs Normunds bija ļoti atraktīvs un interesants. Viņš ļoti labi prata mūs pārliecināt par veselīga uztura nozīmi mūsu organisma attīstībā un uzsvēra, ka arī mūsu garastāvoklis un mācību darbs ir atkarīgs no tā, ko mēs ēdam.

Pēc garšīgajām pusdienām sekoja konkursa organizatoru piedāvātās aktivitātes. Mūs sadalīja grupās tā, lai pie viena galdiņa nebūtu vienas skolas skolēni. Pirmais uzdevums bija no kokteiļu salmiņiem, žurnāliem, līmlentes sagatavot augļu un ogu grozus un prezentēt tos. Katra grupa bija izdomājusi, kā  interesanti parādīt savu darbu. Kā balvu saņēmām karamelizētos ābolus, kuri bija ļoti garšīgi. Pavārs Normunds mums pastāstīja, kā mēs tos varam sagatavot mājās vai klases vai draugu ballītē.

Pēc tam mūs aicināja piedalīties mīklu minēšanā. Bija jāatmin mīklas par augļiem un ogām. Mūsu klases skolēni zināja visvairāk atminējumu. Vēlreiz pārliecinājāmies, ka esam gudri un attapīgi skolēni. Par mīklu atminējumiem saņēmām skaistas nozīmītes ar konkursa devīzi. Pēc mīklu minēšanas vajadzēja meklēt augļus un ogas burtu mīklās. Arī šajā aktivitātē bijām pirmie, jo ieklausījāmies pasākuma vadītājas teiktajā, ka ātrāk atminēsim grupā, nevis katrs individuāli.

Tad ieradās atraktīvais un visiem labi pazīstamais pavārs Mārtiņš Sirmais un varējām sākt gatavot paši. Mums tika iedoti dažādi augļi, un bija jāpagatavo augļu  fondjū. Labākajam šķīvja noformējumam pavārs Mārtiņš Sirmais piešķīra balvu. Tika pagatavotas baltās šokolādes mērce ar kokosriekstiem un tumšās šokolādes mērce ar cepumiem. Varējām sākt baudīt pagatavoto. Bija ļoti garšīgi. Tagad varēsim to pagatavot paši. Tas bija vienkārši un veselīgi.

Visi gaidīja pasākuma noslēgumu, kurā pasākuma vadītāja Inese Tauriņa un pavārs Mārtiņš Sirmais pasniedza katram dalībniekam diplomus un klasei lielu augļu grozu.

Pasākums bija izdevies. Kā mani klasesbiedri vērtē pasākumu?

Solvita: ,, Man patika, ka sākumā mūs laipni uzņēma. Ar lielu aizrautību gatavoju veselības groziņu un augļu fodjū. Mēs kopā ar Renāru un Raineru no pavāra Mārtiņa Sirmā ieguvām atzinību un balvu par interesantāko šķīvja sakārtojumu.’’

Samanta Peškova: “Konkursa noslēguma pasākums man patika, jo es iemācījos pagatavot augļu fondjū, iepazinos ar pavāru  Mārtiņu Sirmo, kopā nofotografējāmies un dabūju viņa autogrāfu’’.

Tomass: ,, Ļoti patika būt kopā ar pavāriem. Pašam arī ir interese par šo profesiju. Laba iespēja redzēt, kā viņi darbojas. Iemācījos, kā pagatavot karamelizētos ābolus. Tas ir vienkāršs un veselīgs gardums’’.

Agnija :’’Man ļoti patika šis konkurss. Viss bija ļoti jautri. Īpaši interesanti bija taisīt groziņus ar  augļiem. Viss bija pārdomāts, lai visiem ir ko darīt. Ļoti garšīgs bija augļu fodjū. Interesanti bija skatīties studentu gatavotās multfilmas.

Paldies  skolas direktoram Vidaram Zviedrim un Rūjienas pilsētas pašvaldībai par atbalstu, lai mēs varētu nokļūt uz noslēguma pasākumu  un klases audzinātājai Līgai Āboltiņai Žīgurei par rosināšanu piedalīties konkursā.

Samanta Engere, 6.a klases skolniece

 

GALERIJA

Iepazīsties ar informāciju par ķirbi, Latvijas lielāko ogu, un piedalies krustvārdu mīklas minēšanas konkursā!

Atbildes iesniegt līdz 20. janvārim.